پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251039
تيشه مشکلات معيشتي بر ريشه درختان جنگلي/رفع مشکلات اقتصادي؛ مهم‌ترين راهکار در حفظ جنگل‌ها
تاریخ انتشار : 1400/07/27 09:35:14
نمایش : 1248
رئيس اداره ترويج و آموزش منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري گفت: راه احياي اين جنگل‌ها اين است که به‌صورت طبيعي معيشت‌هايي را در مناطق جنگلي ايجاد کنيم تا مردم مجبور نباشند به لحاظ نيازهاي معيشتي که دارند به سمت زراعت در زير درختان جنگلي بروند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، هومان خاکپور رئيس اداره ترويج و آموزش منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: مردم روستاها براي اينکه معيشت‌شان تامين شود، به زراعت در زير درختان جنگلي روي مي‌آورند.
 
وي با اشاره به اينکه راه احياي اين جنگل‌ها اين است که به‌صورت طبيعي معيشت‌هايي را در مناطق جنگلي ايجاد کنيم تا مردم مجبور نباشند به لحاظ نيازهاي معيشتي که دارند به سمت زراعت در زير درختان جنگلي بروند تصريح کرد: ايده‌آل‌ترين راهکار اين است که به جنگل فرصت دهيم و با دخالت نکردن در آن، جنگل به شرايط طبيعي برگردد.
 
خاکپور ادامه داد: به اين ترتيب بايد وقتي ما وارد جنگل مي‌شويم از يک تنوع سني بين نهال تا درختان کهن‌سال مواجه شويم، بدان معنا که جنگل در شرايط طبيعي خود قرار گيرد و بتواند نهال‌ و درختان جديد و نهايتا يک شادابي در جنگل ايجاد شود.
 
 رئيس اداره ترويج و آموزش منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري يادآور شد: اين حقيقت را بايد پذيرفت که در شرايط کنوني در مناطق روستايي و جنگلي با مشکل معيشت مواجه هستيم، يعني امکان اينکه براي تمامي مردم مناطق جنگلي شغل ايجاد کنيم و هم‌زمان اين افراد از دخالت در عرصه‌هاي جنگلي صرف نظر کنند در شرايط واقعي امکان‌پذير نيست.
 
وي تاکيد کرد: در آرمان ما اين است که جنگل صرفا خدمات اکوسيستمي و محيط زيستي خودش را ارائه دهد، اما بايد برويم به سمت راهکارهايي که از طريق آن هم جنگل بتواند شرايط طبيعي را طي و شادابي خود را بدست آورد و هم مشکلات معيشتي مردم برطرف شود.
 
خاکپور گفت: در شرايط فعلي اگر فضاي حاکم بر جنگل‌ها را مقايسه کنيم يک بازي باخت باخت بين مردم و طبيعت است، ازطرفي مردم معيشت پايداري در جنگل‌ها ندارند و از طرف ديگر جنگل درحال نابودي بوده، بنابراين رويکرد واقعي اين است که به سمت اين برويم که روش اين بازي را تغيير داده و از باخت باخت تبديل به بازي برد برد کنيم.
 
وي ادامه داد: بايد هم مشکلات معيشتي مردم حل و معيشت پايدار داشته باشند و هم جنگل فرصت احياي خود را پيدا کند.
 
رئيس اداره ترويج و آموزش منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري ايجاد رويکردي مشترک، اجماع عمومي و ايجاد يک هم‌دلي بين مردم و مسئولان را در اين زمينه راه‌گشا عنوان و خاطرنشان کرد: به اين ترتيب مي‌توان به آن آرماني که جنگل به حال خود گذاشته و بازسازي شود دست يافت.
 
انتهاي پيام/1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html